Recensies

 

Slimme illustraties bij veel gepieker

 

Een denk-film tegen het denken maakte Gert de Graaff met 'De zee die denkt'. Dit visuele essay waaraan De Graaff dertien jaar werkte, verwierf dinsdagavond heel verrassend een van de drie nominaties voor de Joris Ivens Award die vanavond zullen worden uitgereikt. Twee Nederlandse films met mooie Nederlandse titels maken zo kans op een jury-prijs op het Idfa.

Naast 'De zee die denkt' is ook 'Hollandse helden' van Paul Cohen en Martijn van Haalen voor een Zilveren Wolf genomineerd in de videocompetitie. Terwijl 'Hollandse helden' het ook bij het Idfa-publiek goed blijkt te doen -de film stond op het moment van schrijven bovenaan in de publieksenquête-, is 'De zee die denkt' een controversiëlere keuze. Het is een experimentele film, die zeker niet op unanieme bijval kan rekenen. Verbaasd gejoel was er dan ook tijdens de bekendmaking, dinsdagavond, in de kring rond het tafeltje van Gert de Graaff, terwijl het daarachter in de buurt van Maria Ramos, de maakster van 'Desi', wat stilletjes bleef.

'Desi', de geprezen film over het dagelijks leven van een elfjarige die altijd uit logeren moet, prijkt op dit moment in de publieksenquête op nummer 2 en dreigt buiten de prijzen te vallen. Wel maakt 'Desi' nog kans op de speciale juryprijs die ook vanavond zal worden uitgereikt.

Gemakkelijk was het in ieder geval niet voor de jury van de Ivens-Award. De discussie duurde dinsdag tot laat in de middag en Gert de Graaffs 'De zee die denkt' zal zeker aan dat lange jury-overleg hebben bijgedragen. Het is een ergerniswekkend en toch voor zich innemend, filosofisch ego-document over een scenario-schrijver die niet langer een denkend-ik wil zijn en maar niet kan ophouden om daarover na te denken. Een pieker-film is het, gevuld met fundamentele vragen als 'wie ben ik', 'wat ben ik', 'wat is echt', 'wat is een illusie'. De Graaff paart zijn gepieker echter aan in positieve zin verwarrende, gedenkwaardige beelden. Bijvoorbeeld het shot van bovenaf van een man op zijn fiets met zijn schaduw ernaast. Je ziet een rechte witte streep, en op de weg afgetekend zie je een expressief zwart silhouet dat met zijn benen wappert, zich bukt, en op de trappers stampt. Is de schaduw van de man hier niet echter dan de man zelf? Een platoonse overdenking. Het zijn dit soort slimme illustraties die De Graaffs oude vragen toch weer als nieuw laten klinken.

Net zo ergeniswekkend en fascinerend, maar ook komisch is 'Hollandse helden' de Nederlandse kandidaat voor de Zilveren Wolf, die getuige de voorlopige eerste plaats in de enquête ook 'het grote publiek' blijkt te bekoren. 'Hollandse helden' gaat over een moeder en zoon, Cees Krijnen, die van moeders jarenlange juridische gevecht met vader een kunstwerk heeft gemaakt. Met hun performance, getiteld 'Woman in divorce battle tour', reizen moeder en zoon de wereld rond. Overal worden ze met veel egards onthaald, terwijl vader en zijn nieuwe vrouw thuis handenwringend en tandenknarsend toekijken. Het karikaturale voorkomen van de damesachtig-keurige moeder, de fatterige kunstenaar, de stijve zeemansvader, en zijn nog stijvere nieuwe vrouw (met haakwerkje) roepen vooral verbazing op. Zijn deze mensen wel echt, denk je voortdurend. Het is bijna te gemakkelijk scoren als je als documentairemakers zulke personages voor je camera krijgt.

'Hollandse helden' en 'De zee die denkt' zijn in competitie met degelijker, traditioneler documentaires. Voor de Ivens-award: 'Jenseits von Tibet', een lieve relatiefilm over de liefde tussen een Duitse punk-accordeoniste en een Tibetaanse monnik, en 'Maximum Penalty' een mooie reconstructie van het tragische lot van Deense communisten in de Sovjet-Unie van Stalin. Voor de Zilveren Wolf-award: 'Children of the death camps: truth and lies' over een leugenachtige Holocaust-getuige en 'Jung (guerra) nella terra dei Mujaheddin' over een hospitaal in Afghanistan. Dat de jury-uitkomsten onvoorspelbaar bleken en de prijswinnaars ook nu nog niet te voorspellen zijn, zegt iets over de weinige echte uitschieters op het festival dit jaar, maar ook over het uitwaaierende aanbod op het Idfa waar iedere jury zich een eigen weg doorheen zal moeten hakken.

Jann Ruyters, Trouw, 30-11-2000

 

terug naar de recensie-overzichtspagina