
Allerlei alternatieven in de open lucht werden onderzocht:
een zwembad, een drijvend dok, een dijk langs het IJsselmeer,
afgravingen, vrachtwagens die het water in grote gleuven
kieperen, schutsluizen. Uiteindelijk hebben we een plek
in de Amsterdamse haven gevonden waar het water vrijelijk
kon wegstromen. Helaas bleek het havenwater te donker
van kleur te zijn, dus hebben we een zogenoemde waterboot
ingehuurd die tonnen puur drinkwater aan boord had. En
we kozen voor de optie: het water omhoog. Dus kochten
we een oude, verroeste zeecontainer
en plaatsten die op twee gehuurde containers. Onze container
werd vanbinnen verstevigd met stalen balken. Er werden
drie grote luiken in de zijkant gezaagd en die werden
afgesloten met kleppen. Drie lange glijbanen verbonden
de kleppen met de ramen. En om de suggestie te versterken
dat het water met veel kracht de kamer binnenstroomde,
werd het decor enigszins scheef neergezet, waardoor het
water verder en dus ogenschijnlijk krachtiger naar binnen
raasde. Uiteraard stonden de camera’s net zo scheef, waardoor
alles weer horizontaal leek.
We
maakten testopnamen, waarin het leek alsof na het plotseling
opengaan van de luiken het water niet geloofde dat het
zomaar de vrije lucht in mocht spuiten. Alsof het even
wachtte op toestemming of zoiets. Om dan vervolgens ongeveer
horizontaal de zeecontainer
te verlaten en zich niets aan te trekken van onze prachtige
glijbanen. Daarom werden deze vanboven afgesloten zodat
het water gedwongen werd erdoor te stromen.
Omdat
we een studiosituatie moesten nabootsen, werd besloten
‘s nachts op te nemen; dan is het tenslotte net zo donker
als in een filmstudio.
Het
was wel een spektakel. De kracht van zoveel water is enorm.
We begonnen met 25.000 liter. Na elke take durfden we
meer water te gebruiken, tot we bij de laatste take de
container tot aan de rand toe hadden gevuld. In die take
hebben we ook de luiken van de ramen dichtgedaan, zodat
het water ze zou openduwen. Een soort ‘God zegen de greep’-gevoel,
want niemand wist toen meer wat er zou gebeuren. We waren
bang dat de container zou barsten of het decor compleet
zou wegspoelen. Die laatste take, met de openspattende
luiken, heb ik uiteindelijk gebruikt. En toen was het
uiteraard nog weer een hele klus om de glijbanen (zichtbaar
door de ramen) elektronisch weg te poetsen. Maar goed,
dat doe je binnen met een computer en wat kan je dan gebeuren...